no-img
پژوهش سرای فرهنگیان

نمونه درس پروژه دانشگاه فرهنگیان به صورت کامل و دقیق و آماده تحویل بهترین نمونه موجود


پژوهش سرای فرهنگیان

برنامه سالانه و تقویم اجرایی تدبیر و تعالی مقطع ابتدایی و متوسطه طرح جابر اختصاصی سفارش اقدام پژوهی

ادامه مطلب

نمونه درس پروژه دانشگاه فرهنگیان : 26 صفحه به صورت کامل و دقیق و آماده تحویل
zip
ژانویه 24, 2022
۱۸,۰۰۰ تومان

نمونه درس پروژه دانشگاه فرهنگیان : 26 صفحه به صورت کامل و دقیق و آماده تحویل


نمونه درس پروژه دانشگاه فرهنگیان

بخشی از نمونه درس پروژه دانشگاه فرهنگیان عبارت است از :

توصیف مسئله

بیان مسئله:

روش­های فعال تدریس به روش­هایی اشاره دارد که بتواند فعالیت­هایی دانش‌آموزان را تقویت و یادگیری را به یک جریان دو سویه تبدیل نماید( فضلی خان ، 1378 ).

بنابراین معلم باید فراگیران را با مطالب یادگرفتنی درگیر سازد و راه و روش دانستن را به آنها بیاموزد نه اینکه صرفاً به انتقال اطلاعات و معلومات اکتفا کند .

بعضی اوقات ، معلمان مطالب زیادی را تدریس می‌کنند ولی بعداً متوجه می‌شوند دانش‌آموزان می‌توانند حتی مقدار کمی از آنچه که را که مطرح شده است بازگو نمایند. راستی دلیل این امر چیست ؟ چرا گاهی بعد از ارائه توضیح مفصل در مورد موضوعی فراگیران نمی‌توانند حتی بخش کوچکی از آن موضوع را بازیابی کنند؟ چرا دانش‌آموزان بجای درک معنائی مطالب، به حافظه خود فشار می‌آورند؟

در پاسخ به این سوالات می‌توان بی­توجهی معلمان به روش­های یاددهی یادگیری یعنی به کار نگرفتن روش­های فعال در آموزش را دلیل اصلی قلمداد کرد .

به همین دلیل کیفیت آموزشی در بسیاری از مدارس از سطح مطلوب برخوردار نیست و دانش‌آموز اغلب مطالب را حفظ، و پس از پایان یافتن امتحانات آن­ها را فراموش می‌کند. بکارگیری روش­های فعال تدریس باعث می‌شود تا یادگیری تا عمق جان دانش‌آموزان رسوخ کند و نه تنها یافته‌ها و کشفیات خود را به سادگی فراموش نکنند بلکه در طول زندگی آن را به صورت کاربردی به کار ببرند .

بسیاری مواقع شاید این بخش به دور از واقعیت نباشد که نه معلم می‌داند محتوایی را چرا باید درس بدهد و نه دانش‌آموز چرایی  انتخاب محتوا را می‌داند، نه معلم ‌می‌داند محتوا را به چه روش صحیح و سودمندی تدریس نماید و نه دانش‌آموز چگونه یادگرفتن را می‌داند. معلم صرفاً درس می‌دهد و فراگیران نیز به طور موقتی حفظ می‌کنند ما فقط یادگرفته‌ایم درس بدهیم و دانش‌آموزان نیز آموخته‌اند که تنها حفظ نمایند و چون و چرا مطالب را از ما بپذیرند( کیوانفر ، 1380).

تدریس در گذشته بر اساس دیدگاه متخصصان تعلیم و تربیت به معنی انتقال معلومات بوده اما صاحبنظران جدید تعلیم وتربیت بر این باورند که معلم باید روش دانستن را به دانش‌آموز بیاموزد نه اینکه صرفاً به انتقال فرمول­ها و معلومات اکتفا کند، معلم باید دانش‌آموز را کمک کند تا خود تجربه کند و از طریق تجارب خود مطالب را فراگیرند، لذا توجه به کیفیت و شیوه تدریس معلمان باید امر بسیار ضروری و جدی تلقی شود و برنامه ریزان و مسئولان موظفند که فرصت­های لازم برای آشنائی هر چه بیشتر معلمان با روش­ها و الگوهای جدید و خلاق تدریس را فراهم نموده، و شرایط و امکانات را برای اجرای موفقیت آمیز این روش­ها آماده نمایند. امروزه بسیاری از طراحان و مسئولان برنامه­های آموزش و پرورش از شیوه­های رایج تدریس ناراضی هستند و بدین سبب از نوآوری و نوگرایی در این زمینه، استقبال می‌کنند.

کارائی روش­هایی نظیر: سخنرانی، انتقال اطلاعات از معلم به دانش‌آموز و به یادسپاری و تأکید بر محفوظات که شالوده روش­های سنتی تدریس است، مدتهاست مورد ایراد و پرسش قرار گرفته است. برای جبران کمبود‌های این گونه روش­ها، عده‌ای از متخصصان استفاده از وسایل جدید کمک آموزشی مانند فیلم، اسلاید، نوارهای دیداری و شنیداری را توصیه می‌کنند و عده‌ای دیگر روش­های بحثی و پرسش و پاسخ و انجام دادن آزمایش­های انفرادی و گروهی را جانشین روش­های قبلی کرده‌اند.

در کلاسی که من به عنوان کارورز در آن حضور داشتم متاسفانه این مشکل به چشم می­خورد و دانش آموزان در کلاس منفعل و گوش دهنده بودند، معلم با استفاده از روش سخنرانی اطلاعات خود را به دانش آموزان منتقل می­کرد و دانش آموزان هیچ نقشی در یادگیری مطالب نداشتند و کاملاً مشخص بود که انگیزه زیادی برای گوش دادن به درس ندارند و کلاس درس برای آن­ها خسته کننده است.

بنده با مشاهده این مسئله در کلاس بر آن شدم تا در تدریس های خودم از روش های فعال تدریس استفاده کنم و نتیجه و تاثیر آن را بریادگیری دانش آموزان مشاهده کنم. به همین دلیل در تدریس­هایی که در طول دوسال کارورزی برعهده گرفتم همواره از روش­هایی چون روش بحث گروهی، روش بارش مغزی، روش همیاری، روش ایفای نقش، روش پرسش و پاسخ، بازی های تربیتی و فیلم های آموزشی و… استفاده کردم تا دانش آموزان را به طور مستقیم درگیر در یادگیری کرده و ازحالت منفعل بودن و گوش دهنده صرف خارج کنم و بیشتر در تدریس نقش تسهیل کننده و راهنما را ایفا کنم و این فرصت را برای آن­ها ایجاد کنم که خودشان مطالب را فراگیرند.

تعریف مشکل:

بررسی منفعل بودن و عدم شرکت دانش­آموزان در یادگیری(بی علاقگی و بی رغبت بودن دانش آموزان به کلاس به دلیل استفاده معلم از روش های تدریس سنتی و قدیمی).

هدف کلی

هدف کلی: فعال کردن دانش آموزان در یادگیری (درگیر کردن دانش آموزان در امر یادگیری)

استفاده­ی معلم از روش­های سنتی و بی رغبتی دانش­آموزان به کلاس بنده را ترغیب کرد تا در تدریس های خود از روش­های فعال تدریس بهره گیرم و نتیجه و تاثیر آن را بریادگیری دانش آموزان مشاهده کنم. برای اینکه کلاس همواره جذاب باشد در تدریس های که بر عهده داشتم از روش هایی فعال گوناگونی چون روش بحث گروهی، روش بارش مغزی، روش همیاری، روش ایفای نقش، روش پرسش و پاسخ، بازی های تربیتی و فیلم های آموزشی و… استفاده کردم تا دانش آموزان را به طور مستقیم درگیر در یادگیری کرده و ازحالت منفعل بودن و گوش دهنده صرف خارج کنم. به این ترتیب خود بیشتر در تدریس نقش تسهیل کننده و راهنما را ایفا کنم و این فرصت را برای آن ها ایجاد کنم که خودشان مطالب را فرا گیرند .

برای دانلود نمونه درس پروژه دانشگاه فرهنگیان از این قسمت دکمه خرید و سپس پرداخت را بزنید.



درباره نویسنده

پشتیبان پژوهشسرای فرهنگیان: مدیران فردا 3938 نوشته در پژوهش سرای فرهنگیان دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید