no-img
پژوهش سرای فرهنگیان

بهداشت روانی در دوران سالمندی درس بهداشت روانی خانواده پودمان مشاوره خانواده


پژوهش سرای فرهنگیان

برنامه سالانه و تقویم اجرایی تدبیر و تعالی مقطع ابتدایی و متوسطه طرح جابر اختصاصی سفارش اقدام پژوهی

ادامه مطلب

مقاله کامل در مورد بهداشت روانی در دوران سالمندی
zip
ژانویه 31, 2022
۱۸,۰۰۰ تومان

مقاله کامل در مورد بهداشت روانی در دوران سالمندی


بهداشت روانی در دوران سالمندی

بهداشت روانی در دوران سالمندی درس بهداشت روانی خانواده پودمان مشاوره خانواده با فرمت ورد و قابل ویرایش در 28  صفحه

بهداشت روانی در دوران سالمندی  تحقیق آماده پودمان علمی کاربردی  می باشد که توسط پژوهش سرای فرهنگیان – مدیران فردا طراحی و تدوین گردیده است و بسیار کامل و شامل کلیه موارد مورد نیاز در یک تحقیق پودمان علمی کاربردی است.تحقیق آماده بهداشت روانی در دوران سالمندی  شامل بخش های زیر است :

1.      مقدمه

2.     سوابق تحقیق

3.     متن تحقیق

4.     نتیجه گیری

5.     پیشنهادات

6.     منابع و ماخذ

بخشی از تحقیق آماده بهداشت روانی در دوران سالمندی  را مشاهده می کنیم .

مقدمه

سالمندی ، عبور از مرز ۶۰ سالگی است . و به علت پیامدها و عوارض ناشی از افزایش سن و تغیرات فیزیولوژیک که در بدن وی بوجود می آید نیاز به مراقبت و توانبخشی دارد . طبق آمار جهانی نرخ رشد جمعیت سالمندی در جهان ۹/۱ درصد است در حالی که نرخ رشد کل جمعیت ۲/۱ درصد است واین به معنای حرکت جمعیتی جهان به سمت پیر شدن و سالمندی است .حفظ سلامت روان سالمندان در دنياي مدرن امروزي يکي از امور مهم  واساسي مي باشد. دنيا در حال پير شدن است.کشورهاي پيشرفته با کنترل مواليد وارتقاءسطح بهداشت جامعه خود،سالهاست که با اين پديده آشنايند.سالمندي بيماري نيست بلکه مرحله اي از چرخه زندگي است که مسائل رشدي خاص خود رادارد ودرعين حال سالمندي با انباشت خردمندي همراه است وفرصتي است که فرد مي تواند تجربياتش را به نسل هاي بعد منتقل کند.اريک اريکسون سالمندي را زماني براي زايندگي مي دانست نه دوراني از ياس.مشخصه فرايند پير شدن، نزول تدريجي عملکرد برخي دستگاه هاي بدن است(قلبي عروقي،تنفسي،ادراري-تناسلي،غددي،ايمني وساير دستگاه ها)اما اين باور که پيري همواره با نقايص عميق جسماني وهوشي همراه است افسانه اي بيش نيست.بسياري از افراد سالمند توانايي هاي شناختي  وجسماني خود را تا حد قابل توجهي حفظ مي کنند.بطورکلي پير شدن به معناي پيرشدن سلولهاست.هرسلول دوره عمر مشخصي دارد که عوامل ژنتيک وعوامل محيطي و…. در آن موثرند.با افزايش سن تغييرات ساختماني در سلول ها روي مي دهد.پيري احتمالا علت واحدي نداشته ودر طي آن تمام نواحي بدن تا حدودي تحت تاثير  قرار مي گيرد.در اواخر بزرگسالي بدن  در حال پير شدن به کانون دغدغه هاي فرد تبديل مي شود وجايگزين اشتغال خاطر ميانسالي در زمينه شغل وروابط  مي شود.دليل اين امر کاهش طبيعي کارکرد تغيير ظاهر جسماني  وافزايش ميزان بيماري هاي جسماني است.علي رغم اين رويدادها تن انسان در سالمندي همچنان منبع لذت قابل ملاحظه اي است و مي تواند حس کفايت را منتقل کند. به خصوص اگر فرد به ورزش مرتب،رژيم غذايي سالم،استراحت کافي ومراقبت هاي طبي پيشگيرانه توجه کافي نشان دهد.حالت بهنجار در سالمندي سلامت جسمي ورواني  واجتماعي است نه بيماري وناتواني.

سوابق تحقیق

در طول قرن بیستم انسان بیش از تمام تاریخ بشریت دستخوش دگرگونی از نظر شیوه های زندگی روابط اجتماعی و مسائل اقتصادی گردیده است . تلاش در جهت صنعتی شدن و گسترش شهرنشینی و زندگی مکانیزه که لازمه آن قبول شیوه های نوین برای زندگی است . اثر معکوس بر سلامت انسان گذاشته ودر ارتباط با مقوله سلامت ابعاد دیگری را مشخص نموده است . یکی از این ابعاد سلامت روان افراد جامعه است . با توجه به شیوع بیماری در جامعه اهمیت تلاش در جهت اعتلای سلامت روانی افراد هر اجتماعی بارزتر می گردد . ( لطف آبادی ، علی ، ۱۳۸۴ )

سلامت روان در سالمندی بستگی به چگونگی مواجهه با تغییرات بدن در این دوران دارد . این بدان معنا نیست که افراد مسن هیچ بیماری یا مشکلی را تجربه نمی کنند بلکه منظور ان است که کنترل و درمان به موقع علایم و بیماری ها منجر به افزایش کیفیت زندگی خواهد شد . بیماری های روانشناختی به گروهی از حالات روانی اطلاق می گردد که باعث اختلال در تفکر ، رفتار و احساس فرد و کاهش سازگاری او با تغییرات و استرس های زندگی می شود . بیماریهای ذهنی و روانی هر فرد با هر سن و با هر موقعیت اجتماعی را می تواند درگیر کند ( خدا رحیمی ، سیامک ، ۱۳۷۴ ) .

برای دانلود تحقیق آماده بهداشت روانی در دوران سالمندی  از این قسمت اقدام کنید.



موضوعات :

درباره نویسنده

پشتیبان پژوهشسرای فرهنگیان: مدیران فردا 3938 نوشته در پژوهش سرای فرهنگیان دارد . مشاهده تمام نوشته های

دیدگاه ها


دیدگاهتان را بنویسید